CSOK HELYETT JÖN AZ ÚJ NOK?

2016.03.12.

Nyílván nem fogja az imént bevezett "sikerprogjamját" a kormány lecserélni, de máris megmentésre szorul az elképzelés. A kormányzati kommunikáció (és a józan ész) azt diktálta, hogy az állami támogatásokkal be kell bikázni az építőipart. Új lakások kellenek a gazdaságnak.

A CSOK jelenlegi formájában egy hatalmas kudarc, amiről nem értik, hogy miért nem alkalmas építésösztönzésre. Közben érlezik a lakástakarékpénztári (továbbiakban LTP) rendszer alternatívájaként beharangozott Nemzeti Otthonteremtési Közösség (NOK) ami egy hatalmas bukta lesz...

A CSOK miért funkcionális analfabéta?

Elhiszem, hogy az értelmi szerzők most vakargatják a fejüket, hogy miért nem működik rendeltetészerűen a CSOK. Sajnos újfent bebizonyosodott a szakmaiság teljes hiánya. A CSOK-ból azért nem épülnek új házak, mert egyrészt mesterséges keresletet generáltak a CSOK-kal, aminek támogatási összege beépül az áremelkedésekbe. Másrészt a jogszabályi háttér alkalmatlan a CSOK-ból való építkezésre. Előző héten mondta nekem dühösen egy jelzálogspecialista bankos, hogy a törvényben úgy van megfogalmazva az egyik feltétel, hogy az abszurd. A feltétel szerint kell egy igazolás, ha CSOK 10M forintot akarunk, de ha ezt az igazolást megszerezzük, akkor nem igényelhetjük meg az ÁFA max. 5M forintos visszatérítést. Ez így eléggé abszurd. Ez olyan, mintha döntened kéne, hogy vagy  falakat vagy csak a tetőt építed meg...

Ráadásul a jogszbaályi értelmezésben is hatalmas problémák vannak, elég csak a "tetőtérbe új lakást" projektre gondolni, ahol az NGM utólag benyögte, hogy szerintük 2 új lakást kell a tetőtérbe felhúzni!!!!.

Összességében azért nem indult be az építőipar, mert nem egyértelmű a jogszabályi háttér. 

Ami elkezdett működni, az a használt lakás adás-vétele. Ennek oka, hogy a CSOK miatt nem emelkedtek az árak (más miatt igen), de ami még fontosabb: az átlagos magyar családok csak használt lakást engedhetnek meg maguknak, ráadásul ennek a jogszabályi háttere rendezett. 

Ha érdekel a CSOK, akkor olvasd el az alábbi cikkeket:

TÉNYLEG ELHITTED, HOGY CSOK 10+10 TÁMOGATÁSSAL HÁZAT VEHETSZ? FELFEDÜNK EGY ELHALLGATOTT SZABÁLYT

ENNYIBE FOG KERÜLNI NEKED, HA IGÉNYLED A CSOK 2016-OT! KISZÁMOLTUK!

MOST MEGTUDOD MIÉRT NEM ÉR SEMMIT A 10+10 M FORINT CSOK PROGRAM. TE CSAK EGY KÖZVETÍTŐVÉ VÁLSZ!

ÍGY KERÜL NEKED 20M FORINTBA A CSOK 10M TÁMOGATÁS! KISZÁMOLTUK! EZT MÉRLEGELD!

MEGÉRKEZETT A CSOK FEBRUÁRI MÓDOSÍTÁSA! MOST MEGTUDOD, MILYEN MEGLEPETÉSEK VANNAK BENNE!

ÁTVERTÉK AZ ORSZÁGOT A CSOK-AL?

ELEMEZZÜK A TETŐTÉR-CSOK TÖRVÉNYT MONDATRÓL MONDATRA

A NOK miért lesz hatalmas bukta?

A NOK-kot Rogánék az LTP rendszer alternatívájaként akarják bevezetni. Ennek oka az indoklás szerint, hogy az Állam évi 50 milliárd forinttal támogatja az LTP rendszert (befizetések 30%-a), mégsem új lakások, házak épülnek, hanem a pénzt bővítésre, újításra és használt lakás vásárlásra használják fel. A NOK tehát valószínűleg a szerelemgyereke lesz a :

CSOK-NAK ÉS AZ LTP-NEK!

 

Hogy ez mit jelent? A NOK-ban felhalmozott pénzre megkapod az állami támogatást, de azt kizárólag a NOK szövetség/fogyasztói csoport által finanszírozott új lakásokba forgathatod be. 

A rendszer egy modernkori államilag finanszírozott piramisjátékhoz fog hasonlítani:

kepernyofoto_2016-03-12_10_24_17.png

 

Jelen ismeretünk szerint az alapja a rendszernek:

1. egyéni megtakarítók ide kezdenek befizetni abban a reményben, hogy a jövőben saját lakáshoz jutthatnak.

2. A NOK, mint fogyasztói csoport beszedi ezt a pénzt, megkapja rá az állami támogatást (pl.: minden befizetés 30%-a), majd amikor összegyűlt egy új projekt finanszírozásához elegendő összeg, akkor belevágnak az építkezésbe.

3. Ha készen van az építkezés, akkor szétosztják a rendelkezésre álló x számú lakást y számú jelentkező közül. Kevesebb lesz mindig a lakás, mint a jelentkező.

4. Az átlagos magyarból kiindulva, továbbra sem tudnak a családok havi 20-40 ezernél többet félretenni (ahogyan eddig sem tudtak az LTP rendszerben sem). Emiatt pedig 5-10 év alatt nem gyűlik össze a lakás ára. Mit lehet tenni? A szerencsés kiválasztottak az addigi befizetéseikkel önerőként beszállnak, közös tulajdonossá válnak a NOKal az önerő arányában és a fennmaradó részre "bérleti díjat" kezdenek fizetni a NOK fogyasztói csoportnak, akik ebből elméletileg újabb projektekbe tudnak belekezdeni.

"Hol a kaki Robin?"

1. Mivel majdnem ugyanezt tudja a fogyasztói csoport résztől eltekintve a megbízható LTP rendszer, ezért az emberek nem fognak tömegesen a NOK-ba vándorolni, kivéve, ha a kormány direkt csökkentni az LTP támogatását és "megéri" a NOK-ba menni. 

2. Az egyéni megtakarítók az LTP esetében maximum 20e/fő tehettek félre. A NOK-ban valószínűleg nem lesz felső határ vagy nagyon magas lesz a felső határ. Ezzel pedig megint a gazdagokat fogják támogatni, akiknek amúgy is lenne pénze lakásokat vásárolni. Előfordulhat az a helyzet, amikor egy gazdag azt mondja, hogy havi 200.000 forintot tesz ebbe bele (évi 2,4M forint), amire megkap 720.000 forint/év. Egy 5 éves programban az Állam 3,6M forinttal támogatja ezt az egyéni befizetőt, aki menet közben összegyűjtött 15,6M forintot, ami már jelentős részét teszi ki az új lakásnak. A fennmaradó részt (ha van ilyen), akkor vagy zsebből kipótolja és köszöni szépen, vagy felvesz rá hitelt és nem közösködik a NOK-kal...

3. A NOK figyasztói csoportjának van egy lejárati ideje. Ez az az időpont, amikor többen jönnének ki a rendszerből (lejárt a megtakarítási időszak vagy türelmetlenek), mint ahányan beszállnak a bizniszbe. Ezen a ponton két verzió lehetséges:

Összeomlik a rendszer vagy az Állam az adófizetők pénzéből megmenti. 

4. A tagok nem szólhatnak bele, hogy hol és milyen lakásokat kivel építtet meg a NOK. Ez azt jelenti, hogy a közbeszerzésekből ismert felárral fognak valószínűleg működni ezek az építkezések, amik megint számos kérdést vet fel. Ezzel melyik vállalkozó és érdekcsoport fog nagyon jól járni a NOK tagok és az adófizetők kárára?

5. Mi alapján fogják szétosztani a lakást? "Sorsolás" útján vagy mindig a legtöbb megtakarítással rendelkezők léphetnek ki a rendszerből? Utóbbi esetben megint számos kérdést vet fel az esetleges összeghatár, hiszen egyértelmű, hogy mindig a leggazdagabbak (akik a legtöbbet tudták befizetni) jutnak lakásokhoz a szegényebbek befizetései által.

6. Ez tulajdonképpen egy bújtatott bérlakás rendszer lesz?


Mi most a probléma?

Nem mehetünk el a tény mellett, miszerint ez is egy mostanában "hagyományossá" vált törvénykezési mechanizmus lesz. Valaki kitalálta, és "másnap" már törvényt készítenek belőle, harmadnap már élesben működik a program. Közgazdaságtan első oldalán megtanulhatta mindenki, hogy az Állam pazarló, de azért ez így egy picit már túlzás.

Ha egy piaci szereplő készül az LTP piacra betőrni, akkor az egy időigényes folyamat, aminek keretében meg kell felelni a jogi szabályoknak, piacikutatást kell végezni és meggyőződni, hogy a program nyereségesen tud működni. Ezt nem lehet két hónap alatt "okosba megoldani". Ehhez képest áprilisban már indítani akarnak, az év második felében pedig élesedni... Ebből nagyobb káosz lesz, mint a CSOK-ból.

Ez addig a pontig a "leszarom" kategória, amíg nem veszik el az LTP támogatásának egy részét azonnali hatállyal, mert onnantól mindenkit érinteni fog. Addig pedig imádkozunk, hogy valakinek legyen már annyi esze, hogy előbb gondolkodik és aztán törvénykezik. 

vissza